Concept

MEATING – Baroque||Urban 2017

Carnalitatea, demitizarea și banalul cotidian se află anul acesta acesta în centrul  expoziției de artă contemporană MEATING, din cadrul proiectului Baroque||Urban ediția a II-a, organizată de Asociația Festivalul Baroc Timisoara, Muzeul de Artă din Timișoara și META Gallery, în perioada 21 iulie – 12 septembrie 2017. Sculpturile monumentale ale artistului Virgilius Moldovan invită spectatorul să participe la o reinterpretare a unor figuri care marchează și astăzi lumea văzută în ansamblul ei, transformându-le în excese de carnalitate, grotesc, parte a societății contemporane care se află sub efectele dezumanizării și decăderii spirituale. Moldovan nu caută grotescul, sculpturile sale nu sunt diforme în intenționalitate, ci, stau sub semnul naturalei îmbătrâniri, acentuate de un impresionism pictural care îi este specific artistului și care îl scoate, în acest mod, din sfera hiperrealismului, situându-l într-un limbaj unic în peisajul artelor plastice autohtone.

Personajele sale își pierd din aura care le înconjoară și devin “curiozități” pentru spectator, care poate acum să se confrunte cu, spre exemplu, un Hitler îmbătrânit, disperat și nebun, cu un Rembrandt care nu mai tronează intangibil istoria artei, ci este suprins într-o postură care îi dezvăluie abuziv intimitatea, masculinitatea și corporalitatea. Lucrările semnate de Virgilius Moldovan sunt monumentale nu doar prin dimensiunile la care sunt realizate (chiar și 3 metri înălțime), ci și prin expresivitatea hipernuanțată, care suprinde stări paroxistice.

Pentru publicul Muzeului de Artă din Timișoara va fi o premieră să aibă contact cu acest tip de artă, care își găsește foarte puțini exponenți în artele vizuale (Ron Mueck, Evan Penny, Adam Beane etc) și care se regăsesc în marile muzee ale lumii.

Artist

Virgilius Moldovan – sculptor

Sculptorul Virgilius Moldovana studiat la Institutul de Arte Plastice „Ioan Andreescu” din Cluj-Napoca în intervalul 1975-1979, cu profesorul Kós András. Este stabilit la Viena din 1986 și a avut expoziții în întreaga lume.  În perioada cuprinsă între 1996 şi 2017 (2017 Muzeul de artă Nyiregyhaza ,2016 „Hipercarne“ Muzeul de Arta Craiova, 2016 Cazul Vocativ” Muzeul de Arta Cluj Napoca Romania, 2013 “Ipostaze” Galerie 21 Köln Germania, 2010 Galeria IndependentilorViena/ Austria, 2006 “ M.E.L. Contemporary”Vienna Austria, 1998 Artefakt, Palatul Ferstel, Viena/Austria, 1997 Arterie,Viena/Austria, 2014 „Human all too human“ Galeria Zerp, Rotterdam,Olanda, 2006 Palatul  Wittgenstein, 2008 Bejiging Art Fair China, 2006 Biennale Austria Heft am Hüttenberg -Premiul pentru sculptura, 2001       International Art Biennal,Florenta/Italia – Medalia de aur pentru Sculptura, 1999 International Art Biennal, Florenta/Italia, 1997 Galeria Local Colour, Nashville, Tennessee/USA, 1996 Art Frankfurt, Frankfurt/Germania, 1995        Miami Art Convention Center, Miami/USA.

Event

Baroque||Urban 2017

A doua ediție a proiectului Baroque||Urban își propune să creeze un cadru stimulant de întâlnire a publicului cu arta. Devenită cea mai importantă expoziție desfășurată anul trecut la Timișoara, cu peste 5.000 de vizitatori – record pentru Muzeul de Artă din urbea de pe Bega, Baroque||Urban propune, în acest an, un nou tip de stilistică vizuală și o altă trăsătură definitorie pentru baroc, văzut în acest caz ca formă de pathos contemporan, cu care spectatorul urban urmează să se confrunte și să îl descopere în estetica, dar și unicitatea tehnică, a sculptorului Virgilius Moldovan.

Ediția I, desfășurată în anul 2016, i-a avut în centru pe artista franceză Josepha Blanchet (instalația video The Lace) și pe cunoscutul pictor Gheorghe Fikl, care au creat un univers al barocului subliniat de accente ale dezagregării unei lumi aflate sub semnul luxului, al frumosului și al sensibilității trecutului confruntat cu prezentul virulent, aflat în continuă mișcare, într-un timp al disperării și dezumanizării.

Anul acesta, lucrurile se desfășoară oarecum în sens invers. Sub “învelișul grotesc, inconfortabil”, spectatorul are o întâlnire cu dublu sens – MEATING – o carnalitate care umanizează, care demitizează și aduce în banal intangibilul, istoricismul situat deasupra istoriei, și o privire care caută sens, care se întoarce către umanitate și individualitate, care reconfigurează trecutul și efectele acestuia în prezent.

Aflați ultimele noutăți urmărind pagina de Facebook a Baroque||Urban!