MEATING 

Virgilius Moldovan

A doua ediție a proiectului Baroque||Urban, care va avea loc în această vară la Muzeul de Artă din Timișoara, își propune să creeze un cadru stimulant de întâlnire a publicului cu arta. Devenită cea mai importantă expoziție desfășurată anul trecut la Timișoara, cu peste 5.000 de vizitatori – record pentru Muzeul de Artă din urbea de pe Bega, Baroque||Urban propune, în acest an, un nou tip de stilistică vizuală și o altă trăsătură definitorie pentru baroc, văzut în acest caz ca formă de pathos contemporan, cu care spectatorul urban urmează să se confrunte și să îl descopere în estetica, dar și unicitatea tehnică, a sculptorului Virgilius Moldovan.

Ediția I, desfășurată în anul 2016, i-a avut în centru pe artista franceză Josepha Blanchet (instalația video The Lace) și pe cunoscutul pictor Gheorghe Fikl, care au creat un univers al barocului subliniat de accente ale dezagregării unei lumi aflate sub semnul luxului, al frumosului și al sensibilității trecutului confruntat cu prezentul virulent, aflat în continuă mișcare, într-un timp al disperării și dezumanizării.

Anul acesta, lucrurile se desfășoară oarecum în sens invers. Sub “învelișul grotesc, inconfortabil”, spectatorul are o întâlnire cu dublu sens – MEATING – o carnalitate care umanizează, care demitizează și aduce în banal intangibilul, istoricismul situat deasupra istoriei, și o privire care caută sens, care se întoarce către umanitate și individualitate, care reconfigurează trecutul și efectele acestuia în prezent.

Fii la curent cu toate noutățile pe pagina noastră de Facebook!

 

 

Nudurile controversate ale artistului Virgilius Moldovan

Text curatorial de Ana-Daniela Sultana

Născut în Brașov, la jumătatea decadei pe parcursul căreia orașul a purtat numele lui Stalin, Virgilius Moldovan este un artist excepțional, care nu necesită introducere pe plan internațional. Lucrările sale se regăsesc în spațiul public austriac și în numeroase colecții și expoziții ale galeriilor, muzeelor, târgurilor sau bienalelor de artă contemporană europene și de peste ocean. Mare parte din activitatea sa expozițională și de creație este concentrată la Viena, unde locuiește și lucrează de mai bine de trei decenii.

Prin expoziția de față, găzduită de Muzeul de Artă din Timișoara, în cadrul celei de-a doua ediții a proiectului Baroque||Urban, personajele sale considerate adesea controversate ajung în premieră și în atenția publicului timișorean.

Neexcluzând alte mijloace de exprimare artistică, practica sa constă preponderent în sculptură, în care recurge la diverse materiale precum bronz, ghips, rășină sau silicon, din punct de vedere tehnic și la referințe istorice și socio-culturale, din punct de vedere al tematicii abordate. Pe artist îl preocupă, după cum însuși mărturisește, „morfologii aparte („Le Citoyen”) chiar patologice („Iris” ) sau excursuri politice neurotice („Rabbit hunter”, „Double target”)”.

Desemnând un termen cu înțelesuri multiple, titlul cu valență dublă „MEATING” sugerează pe de o parte întâlnirea (ortografia fiind în mod deliberat alterată) publicului timișorean cu arta lui Virgilius Moldovan și pe de altă parte carnalitatea ce constituie tematica artistică aleasă pentru această ediție a proiectului.

Confruntând privitorul cu ipostaze inedite ale unor personalități istorice sau contemporane și ale unor tipologii umane cotidiene, hiper-realismul este o predominantă caracteristică a artistului Virgilius Moldovan, deși putem identifica și alte influențe stilistice în sculpturile sale. Desigur, cele mai proeminente sunt lucrările realizate din silicon pigmentat, care fac apel la afecte și empatie, însă ceea ce dă adevărata măsură a valorii sale artistice incontestabile este unicitatea tehnicii personale ce dovedește o adaptabilitate deosebită față de oricare dintre materiale pe care le folosește.

Acest hiper-realism specific, alături de un dinamism cu rezultate remarcabile, evocă evidente trăsături baroce și totodată baza reprezentării personajelor sale, ale căror expresii faciale sau posturi ale corpului impresionează instantaneu și puternic.

Avem de-a face astfel cu un nud al lui Hitler înalt de trei metri, cu un bust de femeie cu sânii goi, cu chipuri resemnate, turbulente ori suferinde și cu grimase. Totuși – mai degrabă decât la grotesc, obscen, vulgar, burlesc sau la alte etichete aparținând taxologiei esteticii urâtului – spectacolul pus în scenă în cadrul expoziției face trimitere la fragilitatea naturii umane, în timp ce elementul de teatralitate intrinsec al lucrărilor interacționează în armonie cu structura arhitecturală barocă a muzeului de artă.

Realizate în ulei pe pânză folosind procedeul di sotto in sù, aducând foarte mult a picturi baroce de tavan, cele patru picturi semnate de Virgilius Moldovan, înfățișând nuduri masculine, completează ideea artistică de carnalitate în jurul căreia gravitează discursul narativ din „MEATING”.

În a doua parte a celebrei serii televizate difuzată de BBC în anii ’70, intitulată „Ways of Seeing” (Moduri de a vedea), John Berger propune următoarea definiție a nudului, ce eludează întrucâtva tendința generală de obiectificare: „A fi gol înseamnă a fi tu însuți. A fi nud înseamnă a fi văzut gol de către ceilalți și totuși a nu fi recunoscut ca tine însuți.”

Cu toate că nudul a existat în artele vizuale practic dintotdeauna – de la picturile rupestre preistorice, la reprezentările biblice ale primilor oameni, Adam și Eva și până la filmul cult din societatea contemporană, în care sexualitatea a devenit un bun de larg consum – acesta continuă încă să șocheze. Virgilius Moldovan se folosește de  această formă de artă pentru a demitifica tabuul ce planează asupra personajelor sale, făcând privitorul să-și schimbe percepția pe care acesta o are despre ele.

Așadar, ce este de fapt controversat în lucrările artistului Virgilius Moldovan?

 

Baroque ǁ Urban 2016

De la baroc la neo baroc

Arta îmbracă cele mai variate forme, iar în Timișoara, oraș cu o bogată tradiție barocă, reminescențele acestui stil rămân și astăzi un reper, chiar dacă ele capătă noi valențe.

Baroque Urban este un proiect pilot pentru muzeele din România și marchează un itinerariu complex, pornind de la colecția de baroc imperial, trecând în prezent, prin picturile monumentale ale pictorului Gheorghe Fikl și proiectând o posibilă versiune a viitorului baroc, într-un dark room experimentarium, un concept al artistei franceze Josepha Blanchet.

Primul segment al expoziției De la baroc la neo baroc, organizată în cadrul proiectului Baroque ||Urban, va aduce în prim plan moștenirea barocă a Timișoarei cu obiecte de colecție ale Muzeului de Artă din Timișoara și din colecția personală a familiei Herczeg.

Al doilea segment al expoziției îl aduce în prim plan pe unul dintre cei mai apreciați artiști contemporani, timișoreanul Gheorghe FIKL într-un melanj inedit de istorie, artă și instalație digitală, reprezentând o aplicație a unei forme moderne de coagulare a trei dimensiuni importante ale dezvoltării orașului (trecut, prezent, viitor).

Expoziția este, așadar, axa trecut-prezent-viitor și aduce în prim plan unul dintre cei mai apreciați artiști contemporani, Fikl fiind unul dintre reprezentanții de top ai stilului neobaroc. Lucrările lui Fikl se găsesc și în colecțiile private ale unora dintre cele mai importante case regale din Europa, chiar și în cea a Prințului Charles de Wales care deține două lucrări ale artistului.

Prin acest proiect ne propunem să familiarizăm timișorenii cu un nou concept de sinergie a artelor, dar și să contribuim la creșterea imaginii orașului în candidatura sa la titlul de capitală culturală europeană, venind cu un mod special, inovator, am putea spune tridimensional, de percepție a artei contemporane de către publicul larg.

Expoziția De la baroc la neo baroc se va desfășura la Muzeul de Artă din Timișoara, între 23 iulie și 23 septembrie 2016.

Vernisajul expoziției a avut loc în 23 iulie, ora 19.00, în Sala Barocă a Muzeului de Artă din Timișoara.

Fii la curent cu toate noutățile pe pagina noastră de Facebook!

invitatie_vernisaj1

EN

Baroque ǁ Urban 2016

 From Baroque to Neo-Baroque

Art presents itself in different forms, and Timisoara, a city with a rich baroque legacy, is representative for this artistic style even nowadays when the Baroque is reinterpreted.

BaroqueǁUrban is a pilot project for the Romanian Museums. It traces a complex itinerary, starting with the Imperial Baroque collection to the present times represented by the monumental paintings by FIKL and projecting a possible Baroque version in the future – a dark room ‘experimentarium’ art installation by the French artist, Josepha Blanchet.

The first part of the exhibition entitled From Baroque to Neo-Baroque, organized within the BaroqueǁUrban art project, brings into the light the Baroque heritage of Timisoara, displaying a collection of objects from the Imperial Baroque period. Special thanks for this collection are due to the Art Museum in Timisoara as well as to Herczeg family who kindly brought their personal art collection into this exhibition.

The second part is entirely dedicated to the renowned contemporary artist, Gheorghe FIKL, born in Timisoara. His artwork includes a mélange of history, oil on canvas and digital installations, representing a contemporary form of binding past-present-future, the three dimensions of our city.

From Baroque to Neo-Baroque is therefore, an exhibition of the past-present-future of the Baroque style, with a special attention on one on the most appreciated contemporary artists, FIKL, a true representative of the Neo-Baroque style. His artworks are present in the private collections of the European Royal Houses, even in the private collection of HRH Charles Prince of Wales who owns two paintings by FIKL.

The main purpose of this art project is to bring a new concept of arts synergy, and also to contribute to the success for the candidacy of Timisoara to the European Capital of Culture in 2021.

We hope to reach the large audience with our attempt of presenting a new perception on the contemporary art.

The exhibition From Baroque to Neo-Baroque is open to the public at The Art Museum in Timisoara, July 23 – September 23, 2016.

The opening event has taken place on Saturday, July 23, 2016, 7.00 p.m. in the Baroque Hall of The Art Museum in Timisoara.

Stay updated on our official Facebook page!