WOMAN, ALL TOO WOMAN
Baroque||Urban 2018

Ce se ascunde, însă, în spatele acestei „scene” ? Care este raportul de transparență, de claritate și de creativitate între realitățile vieții și actul artistic? Răspunsurile sunt diverse și antagonice uneori, întrucât relevanța relației dintre momentele lineare și cele excepționale ale vieții este o chestiune de forță, de stil, de joc cu timpul, cu sursele și resursele realității.

WOMAN, ALL TOO WOMAN, cea de-a treia III- ediție a expoziției de artă contemporană Baroque|| Urban, este dedicată artistelor din România și estul Europei. Imaginarul creativ feminin a fost perceput până nu demult ca alteritate, ca subiect, ca obiect, ca sursă de inspirație sau de confort. În perioada contemporană statutul de ARTISTĂ este unul cât se poate de valid, de real și de argumentat. Scena culturală europeană feminină  de astăzi prezintă personalități complxe, influențe, puternice.

Expresie a culturii Vest- Europene născută la limita între cunoașterea rațională și cea irațională, stilul baroc este recunoscut din perspectiva extravaganței sale, a teatralității, a diversității ce îl caracterizează. Rețeaua conceptuală pe care a inițiat-o acest curent artistic transcede timpul și stilurile plastice, poate fi recunoscută în strategiile inovării limbajului cultural, transpare în structura eterogenă a artei contemporane.

Care sunt poveștile din spatele cortinelor artei contemporane feminine românești și cum asumă artistele vizuale din România acest sistem simbolic spectacular?  Cum se plasează personajul ARTISTEI în imaginarul eticii sociale contemporane ? Cum se raportează femeia- artist la propriul corp sau la corpul altor femei? Care este raportul cu spațiul interior și exterior, care  este relația acesteia cu atelierul și cum evoluează această realitate spațială de-a lungul timpului?

Deschidem ușile interpretărilor mitologiilor personale, susținem scena care explorează raportul vizual dintre public, privat și intim.

Expoziția WOMAN, ALL TOO WOMAN aduce în prim plan artiste importante ale scenei contemporane și moderne europene, personalități fascinante și diverse, femei pe care le unește o forță deosebită, o putere de înțelegere, sintetizare și exprimare inedită, o dorință de cunoaștere și o capacitate creativă de excepție.

 

Andreea Foanene, curatorul expoziției |WOMAN, ALL TOO WOMAN | 

Andreea Foanene, curatorul expoziției |WOMAN, ALL TOO WOMAN | din cadrul celei de-a treia ediții a proiectului de artă contemporană Baroque||Urban, este doctor în Arte Vizuale și absolventă a masterului “Politici Culturale Europene”, din cadrul Universității de Vest din Timișoara – Facultatea de Arte și Design, unde a și predat Istoria Artei, în timpul desfășurării studiilor doctorale, sub coordonarea profesoarelor Alexandra Titu și Ileana Pintilie.

A curatoriat o serie de proiecte și expoziții de anvergură începând din anul 2009, dintre care amintim cele două ediții ale „Salonului Tinerilor Artiști”, expoziţia „Fructele copacului dorinţelor”, evenimente importante din cadrul Muzeului de Artă din Timișoara, unde este muzeograf. Andreea Foanene este preocupată, permanent, de stabilirea unor punți de legătură între artiști și societate, focusul său fiind orientat spre artiști români și est-europeni, în încercarea de promova arta specifică acestei zone a Europei. De asemenea, este interesată de identificarea și dezvoltarea de politici culturale inovative care să stabilească un flux între spațiul public (cel al muzeului, galeriei) și cel individual, care pune în dialog opera de artă cu“destinatarul” său – privitorul.

Pentru expoziția | WOMAN, ALL TOO WOMAN | Baroque||Urban 2018, curatorul Andreea Foanene aduce, în premieră pentru Timișoara, un concept care leagă creația feminină românească, din diverse generații, de practicile sociale și contextele istorice actuale. Lucrările celor peste 20 de artiste care participă la expoziție, în Muzeul de Artă Timișoara, se vor prezenta publicului drept un univers artistic complex, care, realizat în exclusivitate de femei, este, în fapt, unul universal omenesc, ce nu poate fi catalogat în funcție de eternele prejudecăți legate de sex, rasă sau vârstă, ci doar al valorii artistice și mesajului de substanță pe care îl poartă în sine.     

Organizatori: META Spațiu, Muzeul „Corneliu Mikloși” 
Realizat cu sprijinul: Primăria Municipiului Timișoara, Casa de Cultură a Municipiului Timișoara și Consiliul Județean Timiș
Un concept: META Spațiu

                      

MEATING / Virgilius Moldovan

Baroque||Urban 2017

virgilius moldovan baroque urban

Carnalitatea, demitizarea și banalul cotidian se află anul acesta acesta în centrul expoziției de artă contemporană MEATING, din cadrul proiectului Baroque||Urban ediția a II-a.

Sculpturile monumentale ale artistului Virgilius Moldovan invită spectatorul să participe la o reinterpretare a unor figuri care marchează și astăzi lumea văzută în ansamblul ei, transformându-le în excese de carnalitate, grotesc, parte a societății contemporane care se află sub efectele dezumanizării și decăderii spirituale. Moldovan nu caută grotescul, sculpturile sale nu sunt diforme în intenționalitate, ci, stau sub semnul naturalei îmbătrâniri, acentuate de un impresionism pictural care îi este specific artistului și care îl scoate, în acest mod, din sfera hiperrealismului, situându-l într-un limbaj unic în peisajul artelor plastice autohtone.

Personajele sale își pierd din aura care le înconjoară și devin “curiozități” pentru spectator, care poate acum să se confrunte cu, spre exemplu, un Hitler îmbătrânit, disperat și nebun, cu un Rembrandt care nu mai tronează intangibil istoria artei, ci este suprins într-o postură care îi dezvăluie abuziv intimitatea, masculinitatea și corporalitatea. Lucrările semnate de Virgilius Moldovan sunt monumentale nu doar prin dimensiunile la care sunt realizate (chiar și 3 metri înălțime), ci și prin expresivitatea hipernuanțată, care suprinde stări paroxistice.

Pentru publicul Muzeului de Artă din Timișoara va fi o premieră să aibă contact cu acest tip de artă, care își găsește foarte puțini exponenți în artele vizuale (Ron Mueck, Evan Penny, Adam Beane etc) și care se regăsesc în marile muzee ale lumii.

 

Organizatori: Asociația Festivalul Baroc Timișoara, Muzeul de Artă din Timișoara și META Gallery
Realizat cu sprijinul: Primăria Municipiului Timișoara, Casa de Cultură a Municipiului Timișoara și Consiliul Județean Timiș
Un concept: META Spațiu

    

De la baroc la neo baroc / Gheorghe Fikl

Baroque||Urban 2016

Arta este cea care poate să deschidă noi perspective, să sondeze în mințile și sufletele oamenilor și chiar să scrie istorii. Unul dintre cele mai frumoase curente artistice, stilul baroc, a căpătat, la Timișoara, noi valențe prin expoziția Baroque||Urban, care îl are în centru pe cunoscutul pictor Gheorghe Fikl. În jurul ideii de resurecție barocă, Fikl și artista franceză Josepha Blanchet, care a lucrat împreună cu pictorul timișorean, au construit o nouă dimensiune a barocului, în ceea ce putem numi pictură neo-baroc și o instalație video, în stil minimalist, instalată într-un dark room, în premieră pentru Muzeul de Artă din Timișoara.

Punctul de plecare al expoziției îl reprezintă barocul imperial, printr-o colecție impresionantă de gravuri originale ale Fundației Herczeg, obiecte de artă și de decor din colecția muzeului, acestea constituind reminescențe ale stilului baroc și începutul Timișoarei moderne, odată cu eliberarea de sub conducerea otomană de către principele Eugeniu de Savoya.

Citește întreaga prezentare a expoziției de Baroc Imperial aici!

Duma 13

Cea de-a doua componentă, în jurul căreia se coagulează, de fapt, întregul traseu al expoziției, este reprezentat de pictura și digigrafia artistului Gheorghe Fikl, unul dintre cei mai apreciați pictori români contemporani. Reprezentant al stilului neo-baroc, Fikl reușește să se impună în peisajul artei contemporane plasate în spații atemporale, cu decoruri somptuoase și reprezentări dramatice de animale. Lucrările sale sunt apreciate nu doar în România, ci și peste hotare, pictorul timișorean având două tablouri în colecția privată a Prințului Charles și fiind preferat de foarte mulți reprezentanți ai caselor regale din Europa. Tablouri monumentale îmbracă, într-un melanj de-a dreptul teatral, sala barocă a Muzeului de Artă din Timișoara.

Citește întreaga prezentare despre expoziția FIKL aici!

arta digitala FIKL

Ultimul segment al expoziției se află sub semnătura tinerei artiste franceze, Josepha Blanchet, care proiectează barocul într-o nouă dimensiune. Artista reușește, prin intermediul instalației video intitulate “The lace” (Santela) să esențializeze dimesiunea post barocă, o posibilă proiecție a barocului în viitor, prin îmbinarea detaliilor (uneori prea multe) și printr-o idealizare a frumuseții umane. Blanchet oferă o perspectivă feminină prin care transmite o nouă percepție asupra barocului, folosind mijloace minimaliste și contemporane.

Citește întreaga prezentare despre instația video a Josephei Blanchet aici!

instalatie Josepha Blanchet video

Expoziția Baroque||Urban este amplasată la etajul II al Muzeului de Artă din Timișoara și are dedicate cinci încăperi, incluzând și sala barocă, și poate fi vizitată până pe 23 septembrie 2016. Organizatorii au mai pregătit și alte acțiuni adiacente proiectului, cum ar fi ateliere de pictură în stil baroc pentru copii, dezbateri și evenimente speciale. Pentru mai multe detalii, vizitați pagina de Facebook Baroque||Urban.

 

 

Foto: Constantin Duma
Un concept: BrandPR și In-Tuition.ro
Organizatori: Fundația Herczeg și Muzeul de Artă din Timișoara
Realizat cu sprijinul: Primăria Municipiului Timișoara
Parteneri principali: AZUR și BCR
Sponsori: Flextronics, Riello UPS, Garage Cafe
Parteneri: Institutul Francez Timișoara, Direcția Pentru Cultură Timiș, Asociația Timișoara Capitală Culturală, Europeană, Baroque Books&Arts, Cărturești și Power Solution.
Parteneri media: Radio România Cultural, Modernism.ro, Designist, 24FUN și High Living